Miniony rok słynął z wielu znakomitych produktów technologicznych. Ale, jak każdy rok, obejmował również te technologie, które niestety nie odniosły sukcesu. Zebraliśmy zestawienie najgorszych rzeczy, które wydarzyły się w technologii w 2022 roku i mamy nadzieję, że te błędy nauczą Cię popełniać mniej błędów w nowym roku.
1. Twittera
Jeszcze przed sprzedażą serwisu społecznościowego Elonowi Muskowi właściciele Twittera nie rozwinęli go na najlepszym poziomie. Po tym, jak Musk chciał kupić firmę za 44 miliardy dolarów, dyrektor generalny Twittera, Parag Agrawal, i reszta menedżerów usługi z łatwością zgodzili się na ofertę. Więc sprzedaj Twittera Agrawal otrzymał 57,4 miliona dolarów. A sam założyciel Jack Dorsey odmówił należnej mu zapłaty, która wyniosła 1 miliard dolarów.
Pod przywództwem Elona Muska Twitter coraz bardziej zamienia się w najgorszą wersję samego siebie, prowadzoną przez najbogatszego człowieka na świecie. Na przykład reklamodawcy odchodzą, a fani Twittera coraz częściej szukają zastępstwa. Najprawdopodobniej Musk zdał sobie teraz sprawę, jak wielkim zadaniem jest zarządzanie siecią społecznościową.
2. Kryptowaluty, FTX i podobne rzeczy
W 2022 roku wartość głównych kryptowalut znacząco spadła. FTX upadł i pociągnął za sobą wszystkie trendy z nim związane. W tym roku wiele giełd kryptowalut zostało zhakowanych lub zbankrutowało, gdy ich biznes nie szedł zgodnie z optymistycznym planem.
Kolejnym ważnym szczegółem jest to, że FTX przypomniał wszystkim o niestabilności obecnego systemu bankowego. Fakt, że FTX pozwolono trzymać tak dużo pieniędzy w systemie zarządzanym przez mniej wykwalifikowanych ludzi, wydaje się absurdalny.
Ponadto istnieje domniemane rozpowszechnienie fikcyjnego handlu w przestrzeni NFT, ponieważ menedżerowie wymieniają aktywa między swoimi portfelami. Wszystko po to, aby stworzyć wrażenie zdrowego rynku.
Nawiasem mówiąc, w 2023 r. recesja może negatywnie wpłynąć na branżę kryptowalut, a ludzie po prostu nie będą mieli pieniędzy na inwestycje w kryptowaluty.
3. Stadia Google
Niestety, Google Stadia nie przetrwało długo. W momencie premiery gry Cyberpunk 2077 platforma Google do gier w chmurze była jednym z najlepszych miejsc do uruchamiania rozwijającej się gry przy minimalnym wysiłku. Kiedy wielu nie mogło kupić najnowszego PlayStation lub Xboxa, Stadia była sposobem na granie w gry z wiernością wizualną bez PS4 i Xbox One.
Problem ze Stadia polegał na tym, że nie miał wystarczającej liczby gier, aby pozostać aktualnym. Ekskluzywne gry były rzadkie i nie było tak wielu gier jak konkurencja. Poza tym wiele gier Stadia kosztuje więcej niż inne sklepy internetowe, nawet jeśli były w promocji.
Firma ogłosiła zamknięcie usługi, mówiąc, że Stadia nie zdobyła wśród użytkowników takiej popularności, na jaką liczyli twórcy.
4. Program kontroli miesiączki i prywatność
W tym roku wiele osób zbuntowało się przeciwko aplikacjom kontrolującym miesiączkę. Pytanie brzmiało, czy takie programy gromadzą dane, które mogłyby posłużyć do identyfikacji osób, które przerwały ciążę i czy mogą je przekazywać osobom trzecim.
Leah Holland, dyrektor ds. komunikacji w Fight for the Future, powiedziała w lipcu, że takie aplikacje dla kobiet nie są zbyt bezpiecznymi programami pod względem prywatności danych.
Ponadto interesujące jest również to, że narzędzia śledzące wykorzystywane przez platformy takie jak Facebook (do emisji spersonalizowanych reklam) mogą również wykorzystywać dane do własnych celów. Na przykład grupy antyaborcyjne śledziły osoby poszukujące usług aborcyjnych. W tym celu wykorzystali narzędzia reklamowe Facebooka, pomimo zasad Meta, które tego zabraniają.
Takie społeczności mogą również udostępniać dane zewnętrznym firmom zajmującym się marketingiem antyaborcyjnym w celu kierowania reklam do osób skłonnych do aborcji. Podczas gdy Google ogłosiło zamiar wycofania plików cookie innych firm Chrome w 2023 r., firma musiała opóźnić to do 2024 r. w tym roku, ponieważ nadal testuje możliwą wymianę.
Na początku 2022 roku Google ogłosił, że próbuje innego podejścia do śledzenia, tak zwanego API Topics, zamiast metody FLoC, na której początkowo się skupiał. Następnie propozycja Google została zaakceptowana przez brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków. Jednak Google nadal musiał opóźnić wyłączenie plików cookie innych firm w swojej przeglądarce o kolejny rok.
Jak dotąd perspektywy prywatności użytkowników aplikacji nie są zbyt optymistyczne, ale jest miejsce na poprawę. Na przykład wiele popularnych trackerów menstruacyjnych zajęło jasne stanowisko i uruchomiło tryby zorientowane na prywatność. FTC ostrzegła również firmy przed niewłaściwym wykorzystaniem danych dotyczących zdrowia i lokalizacji, mówiąc, że w przeciwnym razie korzysta ze swoich uprawnień prawnych.
5. Peleton i technika fitnessu domowego
Po tym, jak Peloton i Bowflex były u szczytu popularności podczas całkowitej kwarantanny, w 2022 roku liczby zaczęły wykazywać stagnację i spadek. Wszystko przez to, że ludzie zaczęli wychodzić do społeczeństwa i często chodzić na siłownię, a zapotrzebowanie na domowe technologie do uprawiania sportu zaczęło spadać.
Po ambitnych staraniach o produkcję własnego sprzętu, w tym roku firma zrezygnowała z własnej dystrybucji i rozpoczęła sprzedaż na Amazonie. To był pierwszy raz, kiedy Peloton sprzedawał swoje produkty na platformie.
W tym roku Peloton odnotował stratę w wysokości 757,1 mln USD w ciągu pierwszych trzech miesięcy przy przychodach w wysokości 964 mln USD. Firma podjęła drastyczne środki cięcia kosztów, w tym zwolniła około 2800 pracowników korporacyjnych. W lipcu, sierpniu i październiku firma zwolniła znacznie więcej pracowników, skutecznie zmniejszając zatrudnienie o połowę. Obniżyło to ceny istniejących produktów, aby przyciągnąć więcej nowych klientów.
6. Samochód elektryczny Toyoty
Sądząc po prawie każdej recenzji, wydana Toyota bZ4X nie ma zbyt szczęśliwego i nudnego projektu w porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi. Producent musiał go całkowicie wycofać ze względu na wady. Zamiast być liderem rynku pod względem bezpieczeństwa i niezawodności, bZ4X sprawiał wrażenie niekompetencji Toyoty. Ponadto, dawno temu, firma przegapiła ogromną szansę ze swoim pierwszym RAV4 EV na rynek masowy.
Mimo to mówi się, że Toyota ponownie uruchomi swój samochód elektryczny, a biorąc pod uwagę jego skalę, prawdopodobnie dogoni inne firmy produkujące samochody elektryczne w ciągu następnej dekady. Ale w tej chwili wizerunek firmy jest nadal nieco nadszarpnięty.